De invoering van vrachtwagens op waterstof stimuleren met Daimler Truck
In samenwerking met Daimler Truck, een leider in zwaar transport en decarbonisatie, wordt het nieuwste mobiele tankstation van Air Products in Duisburg gebruikt in hun baanbrekende proefproject met waterstoftrucks. Als onderdeel van klantentests kunnen vijf Mercedes-Benz GenH2-trucks bij het station tanken, zodat het onder echte, zware omstandigheden kan functioneren. Dit zal vitale inzichten opleveren in de interface voor het tanken van vloeibare waterstof en helpen bij de verdere ontwikkeling van een waterstofecosysteem dat klaar is voor de toekomst.
In lijn met de toezegging van Air Products om zijn distributievloot om te bouwen naar voertuigen op waterstof, test het bedrijf als onderdeel van het project ook een van de GenH2-trucks. Het voertuig zal worden ingezet in de bestaande vloot van Air Products voor het vervoer van cilindergassen, zodat het bedrijf waardevolle ervaring kan opdoen op het gebied van industrieel gastransport.
De Mercedes-Benz GenH2 trucks zullen worden aangedreven met vloeibare waterstof, wat een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk maakt. In deze aggregatietoestand heeft de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid en daardoor kan er meer waterstof worden vervoerd, waardoor de actieradius aanzienlijk toeneemt en de prestaties van het voertuig vergelijkbaar zijn met die van een conventionele dieseltruck. Het transport kan aanzienlijk worden beperkt met vloeibare waterstof, en tanks met vloeibare waterstof bieden ook voordelen in termen van kosten en gewicht in vergelijking met gecomprimeerde gasvormige waterstof. Zo maakt het gebruik van vloeibare waterstof een hoger laadvermogen mogelijk. Dit maakt de Mercedes-Benz GenH2 Truck net zo geschikt voor flexibel en veeleisend langeafstandsvervoer over de weg als conventionele dieseltrucks.
Seifi Ghasemi, Voorzitter, President en Chief Executive Officer van Air Products: “Met duizenden vrachtwagens die elke dag industriële gassen aan onze klanten leveren, is logistiek een integraal onderdeel van ons bedrijf. Het testen van een Mercedes-Benz GenH2 Truck onder reële omstandigheden is een cruciale stap in ons werk om onze distributievloot om te bouwen naar voertuigen op waterstof. Op weg naar duurzaam transport zijn veilige en betrouwbare productie, transport en distributie van hernieuwbare waterstof in de hele waardeketen ook essentieel. Dit is de bewezen expertise van Air Products, en we zijn er trots op dat we cruciale tankinfrastructuur en vloeibare waterstof leveren als onderdeel van dit project.”
Martin Daum, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG: “Het is belangrijk op te merken dat CO2-neutrale voertuigen met hoge prestaties alleen niet voldoende zijn om duurzaam transport succesvol te maken. Dit vereist ook de bijbehorende infrastructuur, evenals kostenpariteit met conventionele voertuigen. Hoewel beleidsmakers en energiebedrijven hier al actief zijn, hebben we dringend nog meer momentum nodig, in heel Europa!”
In samenwerking met Daimler Truck, een leider in zwaar transport en decarbonisatie, wordt het nieuwste mobiele tankstation van Air Products in Duisburg gebruikt in hun baanbrekende proefproject met waterstoftrucks. Als onderdeel van klantentests kunnen vijf Mercedes-Benz GenH2-trucks bij het station tanken, zodat het onder echte, zware omstandigheden kan functioneren. Dit zal vitale inzichten opleveren in de interface voor het tanken van vloeibare waterstof en helpen bij de verdere ontwikkeling van een waterstofecosysteem dat klaar is voor de toekomst.
In lijn met de toezegging van Air Products om zijn distributievloot om te bouwen naar voertuigen op waterstof, test het bedrijf als onderdeel van het project ook een van de GenH2-trucks. Het voertuig zal worden ingezet in de bestaande vloot van Air Products voor het vervoer van cilindergassen, zodat het bedrijf waardevolle ervaring kan opdoen op het gebied van industrieel gastransport.
De Mercedes-Benz GenH2 trucks zullen worden aangedreven met vloeibare waterstof, wat een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk maakt. In deze aggregatietoestand heeft de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid en daardoor kan er meer waterstof worden vervoerd, waardoor de actieradius aanzienlijk toeneemt en de prestaties van het voertuig vergelijkbaar zijn met die van een conventionele dieseltruck. Het transport kan aanzienlijk worden beperkt met vloeibare waterstof, en tanks met vloeibare waterstof bieden ook voordelen in termen van kosten en gewicht in vergelijking met gecomprimeerde gasvormige waterstof. Zo maakt het gebruik van vloeibare waterstof een hoger laadvermogen mogelijk. Dit maakt de Mercedes-Benz GenH2 Truck net zo geschikt voor flexibel en veeleisend langeafstandsvervoer over de weg als conventionele dieseltrucks.
Seifi Ghasemi, Voorzitter, President en Chief Executive Officer van Air Products: “Met duizenden vrachtwagens die elke dag industriële gassen aan onze klanten leveren, is logistiek een integraal onderdeel van ons bedrijf. Het testen van een Mercedes-Benz GenH2 Truck onder reële omstandigheden is een cruciale stap in ons werk om onze distributievloot om te bouwen naar voertuigen op waterstof. Op weg naar duurzaam transport zijn veilige en betrouwbare productie, transport en distributie van hernieuwbare waterstof in de hele waardeketen ook essentieel. Dit is de bewezen expertise van Air Products, en we zijn er trots op dat we cruciale tankinfrastructuur en vloeibare waterstof leveren als onderdeel van dit project.”
Martin Daum, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG: “Het is belangrijk op te merken dat CO2-neutrale voertuigen met hoge prestaties alleen niet voldoende zijn om duurzaam transport succesvol te maken. Dit vereist ook de bijbehorende infrastructuur, evenals kostenpariteit met conventionele voertuigen. Hoewel beleidsmakers en energiebedrijven hier al actief zijn, hebben we dringend nog meer momentum nodig, in heel Europa!”